|
The
search for Ali Boulala
Fotografier av
Lisa Selin
Fotomuseet Bildens Hus Sundsvall
9 april – 21 maj
Lisa Selins
bilder på skejtare ser ut att kunna bli en välbehövlig
publikdragare för Fotomuseet i Sundsvall. Det enda som stör
är de engelska texterna i utställning och i katalog, vi är
dock i Sverige, samt den fula affischen med ett hemskt slabseriff-typsnitt.
Därutöver bjuder utställningen på mycket bra foto,
mest i svartvitt, men några få hissnande färgbilder
sticker ut med överväldigande kraft.
Bildspråket är personligt men ändå rakt och ärligt.
Bilderna är grovhuggna och tunga. Ofta tvingar sig ett skarpt ljus
genom ytor av kompakt mörker. Det är alltid människor
på bilderna, men ibland bara i form av skuggor eller siluetter
i motljus. De rör sig i betongmiljöer mot bakgrund av graffiti,
på skejtramper, kring eller i bilar och på gator. Det är
som om åkbrädan erbjuder den som törs en resa till dolda
inre fantasilandskap. Skejtarna hoppar, virvlar, ramlar, slår
sig, trotsar smärtan, fortsätter mot den himmel dit de ständigt
försöker ta sig på Lisa Selins bilder. Kanske vill de
flyga bort från sin grå betongvärld, som en sorts samtida
Ikarosgestalter.
Magiskt
mystiskt
En teve med skejtarfilmer står och mal i utställningslokalen.
Skejtarlivet på videon blir efter en stund tjatigt och lite småtråkigt,
men sett genom Lisa Selins kameralins är det magiskt, mystiskt
och oupphörligt engagerande. Det är helt enkelt svårt
att slita ögonen från bilderna. Vilka är dessa människor,
vad driver dem, har de inga hem? De förklarar sig i korta intervjutexter
på engelska eller svenska intill bilderna.
Lisa Selin har följt skejtarna runt om i Europa och USA. Projektet
har tagit ett par år att genomföra. Titelns Ali Boulala finns
med på bild. Han är en ryktbar skejtare som hon sökte
efter och som till slut dök upp. Men titeln är också
en parafras på en klassisk skejtfilm från 1980-talet, ”The
search for Animal Chin”, berättar Lisa Sellin.
Hon är en Sundsvallstjej utan formell fotoutbildning bortsett från
ett nyligen avslutat år på Hola folkhögskola, där
hon jobbade med sitt pågående dokumentärprojekt. Det
ska bli en serie i tre delar om subkulturer, där ”The search
for Ali Boulala” är den första. Just nu fotograferar
hon raggare. Vad del tre ska handla om vill hon inte berätta.
”Det
finns ett hål”
– Subkulturerna är nära oss i vardagen, säger Lisa
Sellin. De är vanliga, men vi vet så lite om dem.
– Det finns ett hål. Ska man fota dokumentärt ska det
vara offer och social misär. Det som är nära och ganska
vanligt har förbisetts och inte tagits på allvar.
Hennes fotointresse vaknade på 1980-talet då hon tog över
fotograferandet hemma i familjen efter sin pappa som börjat videofilma.
Efter gymnasiet fick hon jobb som assistent åt en reklamfotograf
men insåg då att hon inte ville jobba med reklamfoto. En
ungdomspraktik på Dagbladet ledde till vikariat på VA, ST,
ÖA, Expressen och Nerikes Allehanda.
– Där fick jag fast tjänst 1998.
Som pressfotograf fick hon skrapa på ytan. Jobben skulle vara
färdiga när det började bli intressant. Efter fem år
i dagspressen, ”det var skolan”, tog hon år 2000 tjänstledigt
för att jobba med egna projekt.
– Jag ville testa någonting annat innan jag får familj
och barn.
Lisa Selin,
Foto Karin Kämsby
Sa
upp sig
Lisa Selin sålde lägenheten, magasinerade grejorna och flyttade
hem till mamma i Sundsvall. När tidningen inte beviljade tjänstledigt
sa hon upp sig. Nu jobbar hon ibland extra på ST:s taltidning
för att få pengar. Hon har även fått stipendier.
– Jag ville utvecklas vidare och projekten är ett sätt
för mig att göra det.
Metoden stavas tid.
– Jag försöker ge saker och ting så mycket tid
som möjligt. Också för att människorna jag plåtar
ska veta vem jag är. Tid är otroligt lyxigt.
– Det här är min bild av den tid jag ägnat åt
det jag såg, säger hon om den pågående utställningen.
Jag vill kunna stå för det jag visar upp och vara trovärdig
mot mig själv. Det här hade inte varit samma sak om jag hade
gjort det på en månad.
Bilderna i utställningen är tagna med en analog Nikon F5.
Hon har kopierat dem själv och sedan skannat dem på en trumskanner.
De är digitalt utskrivna på en lamdaprinter.
Förra året var Lisa Selin en av tre nominerade till Pressens
bilds stora fotopris (som vanns av Pieter ten Hoopen). I år har
hon och en annan svensk kvinnlig frilansfotograf nominerats till World
Press Photos Masterclass för unga och särskilt lovande fotografer.
Resultatet kommer i slutet av april. En enda svensk fotograf (Pieter
ten Hoopen) har varit med i programmet tidigare.
Karin Kämsby
Se också www.lisaselin.nu
och här.
|
|
|